Vervangen kademuren Da Costakade, Amsterdam
Vervangen kademuren Da Costakade, Amsterdam
De kademuren van de Da Costakade te Amsterdam zijn in slechte staat en worden daarom vervangen.
Dura Vermeer is één partijen die de komende jaren de kademuren in Amsterdam vernieuwt. Bonneveld is aangesloten als partner bij Dura Vermeer voor het uitvoeren diverse civiele werkzaamheden voor de vernieuwing van de kademuren van de Da Costakade. Na reeds succesvol in opdracht van Dura Vermeer verschillende werkzaamheden uitgevoerd te hebben aan de Jacob Catskade en Rechtsboomsloot zijn nu de werkzaamheden ter hoogte van “werkvak 4 te Da Costakade” in volle gang. Werkvak 4 is gelegen tussen de Kinkerstraat en de Jacob van Lennepstraat en de Oost- en Westzijde tezamen telt ruim 200 meter kademuur welke vervangen wordt.
Werkzaamheden die we uitvoeren zijn:
- Saneren van verontreinigde grond en de oude kadeconstructie;
- Plaatsen van betonnen Lego-blokken als tijdelijk grondkering;
- Afknippen van oude houten heipalen;
- Zagen en verwijderen van de houten vloerconstructie van kespen onder de kademuur.
Aansluitend zal
Gebr. Van t Hek een nieuwe damwand aanbrengen waarna Dura Vermeer de prefab-schorten installeert. Vervolgens zal de kademuur weer aangevuld worden en wordt het straatwerk opnieuw ingericht.
Dit project kent tal van uitdagingen, zo is de Da Costakade gewoon toegankelijk voor autoverkeer. Dit terwijl Bonneveld vanaf het land én vanaf het water zijn werkzaamheden uitvoert. Vanaf het land werken we met een emissieloze 10tons midigraver welke voorzien is van alle mogelijke opties, deze machine wordt intern dan ook ‘het Zwitserse zakmes’ genoemd. De machine is onder anderen voorzien van een gelede giek, draaikantelstuk, gripper, overdruk, 3D-GPS, automatisch vlaksysteem en is ook nog eens 100% elektrisch.
Vanaf het water hebben we een groter bereik nodig en werken we met een 45tons rupskraan met verlengde giek, en met een schone Stage-V motor. Behalve de verlengde giek en tal van opties, heeft deze rupskraan een aangepast onderstel waardoor deze in zowel de hoogte als in de breedte beperkt is. Vanwege deze aanpassingen was het mogelijk om via het water, onder verschillende lage bruggen door, de machine veilig op locatie aan te voeren.
Om de stad zo min mogelijk tot last te zijn worden vrijwel alle transportbewegingen voor het afvoeren en aanvoeren van materialen over het water uitgevoerd in nauwe samenwerking met
PK Waterbouw. Op hun Citydock aan de Vlothavenweg te Amsterdam lossen we alle materialen en deze voeren we vervolgens af naar verschillende toepassing- en verwerkingslocaties.
Meer projecten



