Rond Haarlem ligt een uniek natuurlijk duingebied. Het spoor tussen Zandvoort en Haarlem loopt daar dwars doorheen. Strukton Civiel heeft hier, in opdracht van ProRail, een ecoduct aangelegd. Ten noorden van het spoor tussen Zandvoort en Haarlem liggen de Kennemerduinen en het Kraansvlak, aan de zuidkant liggen het landgoedbos De Koningshof en landgoed Elswout. Deze natuurgebieden zijn onderdeel van Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Het nieuwe ecoduct over het spoor verbindt noord en zuid. In juli 2018 is het ecoduct geopend.
Ten behoeve van de bereikbaarheid van de projectlocatie heeft Bonneveld Gewapende Grondconstructies BV liefst 3200 m2 bouwwegen geleverd en aangebracht. Daarnaast overbrugt Ecoduct Duinpoort een spoorweg wat enige logistieke uitdagingen met zich mee bracht. Eén kant van het spoor was namelijk enkel bereikbaar voor machines en vrachtverkeer door het spoor over te steken, om het spoor daadwerkelijk over te kunnen steken is er een tijdelijke spoorwegovergang aangebracht. Deze spoorwegovergang bestond uit draglineschotten die op het spoor werden aangebracht wat weer resulteerde in een blokkade voor het treinverkeer, zodoende werd een treinvrije periode (TVP) ingeplant van negen dagen.
Eenmaal op locatie werd er gestart met het ontgraven van de duinen waar de gewapende grondconstructies zijn aangebracht. Het zand dat hierbij vrij kwam is later verwerkt in en rondom de constructies. Het gebruik van omgevingseigen materiaal is zeer aantrekkelijk betreft de kosten, wel diende er menggranulaat geleverd te worden.
De door Bonneveld aangebrachte gewapende grondconstructies vormen de fundaties van het ecoduct. Een gewapende grondconstructie wordt altijd aangebracht tegen een vormvast vlak, dit is noodzakelijk bij het verdichten en ook om de constructie conform ontwerp aan te brengen. Op die project is er voor gekozen om gebruik te maken van een onze glijd-bekisting , naar eigen ontwerp. Bij de voorbereiding wordt de glijd-bekisting eenmalig geplaatst en gesteld en naar mate de constructie tijdens de uitvoering stijgt, stijgt de glijd-bekisting mee. Het stellen van de kist kost enige tijd in de voorbereiding maar dit wordt teruggewonnen in de uitvoering.
Bij de vleugels van beide landhoofden is er geen gebruik gemaakt van de glijd-bekisting maar van, in een hoek profiel gebogen, wapeningsnetten. Het gebruik van de klimkist was in deze niet mogelijk doordat iedere laag versprong ten opzichte van de laag daaronder. Het gebruik van deze wapeningsnetten neemt meer tijd in beslag in de uitvoering.
De twee constructies kennen een totale lengte van ruim 150m en bestaat uit 14 lagen van 60cm waardoor de constructies bijna 8,5 hoog zijn. Nadat het betonwerk van het ecoduct was gerealiseerd is het dek door Bonneveld aangevuld met omgevingseigen zand. Vervolgens zijn de bouwwegen weer verwijderd, is de strooisellaag door de bovenlaag gefreesd om de vegetatie te bespoedigen en zo is het duingebied weer in ere hersteld.
Mocht u vragen hebben of ziet u mogelijkheden voor een toekomstig project? Neem gerust contact met ons op door een mail te sturen naar info@bonneveldbv.com of bel 035-52 80 355.
3752 LR Bunschoten
Alle rechten voorbehouden
Bonneveld Aannemingsbedrijf bv