In opdracht van Strukton Civiel Projecten B.V. graaft Bonneveld de bouwkuipen uit ten behoeve van de ondergrondse fietsenstalling naast Station Groningen. In Groningen is 60% van alle verkeersbewegingen op de fiets. Ook op station Groningen zijn fietsen belangrijk. Nog belangrijker zijn de parkeerplekken voor fietsen. In de aankomende jaren komen er in het stationsgebied in totaal 8.000 fietsparkeerplekken bij in opdracht van Prorail. Via de fietstunnel onder de sporen door is in de toekomst een nieuwe ondergrond fietsenstalling bereikbaar die ruimte biedt voor zo’n 5.000 fietsen. Vanuit deze stalling kunnen fietsers snel overstappen op trein en bus om verder te reizen.
Allereerst is er gestart met het ontgraven van ruim 11.500m3 van de bovenlaag onder saneringscondities vanwege de aanwezige vervuilingen in de bodem. De saneringswerkzaamheden zijn uitgevoerd in samenwerking met Strukton Milieutechniek BV. De saneringswerkzaamheden zijn door Bonneveld uitgevoerd conform BRL SIKB 700, protocol 7001. Om deze werkzaamheden uit te mogen voeren zijn de cabines van onze machines voorzien van overdruksystemen. Dit systeem creëert een hogere luchtdruk in de cabine dan buiten de cabine, waardoor er geen stoffen van buitenaf bij de machinist kunnen komen. Afhankelijk van de ernst van de verontreiniging gebruiken onze grondwerkers en voormannen ook aanvullende PBM’s, variërend van beschermende overalls en handschoenen tot volgelaatsmaskers.
Na het ontgraven van de bovenlaag is de bouwkuip volgepompt met water, vanwege de diepte van de kuip komen we ver in het grondwater terecht. Door het waterniveau in de bouwkuip hoog te houden wordt er een druk gecreëerd op het grondwater en op de bodem, waardoor er geen spoelingen van onderaf veroorzaakt worden wat resulteert in een instabiele bodem. Tevens zorgt het water in de bouwkuip voor tegendruk op de CSM-wanden waardoor ook deze stabiel blijven. Om veilig en efficiënt op het water te werken zijn er grote werkpontons aangebracht.
Vanaf deze werkpontons is er nog 30.000m3 grond ontgraven en gezogen. De laatste meter, tot 10.12 -/- NAP, is er gezogen met behulp van onze in-huis geoptimaliseerde doppompen. Deze doppompen zijn volledig aangepast om optimale producties te kunnen behalen bij onze projecten. Door een polymeeroplossing toe te voegen aan de natte grond, welke we in het ontwateringsdepot spuiten, wordt de bezinkingssnelheid significant verhoogt waardoor het retour-water zo schoon als mogelijk is. Met behulp van onze geautomatiseerde polymeer-installaties kan er goed gedoseerd worden. Nadat de bouwkuip op diepte is gezogen worden de CSM-wanden gereinigd en wordt de bodem ontdaan van slib.
Vervolgens worden er 1027 GEWI-ankers aangebracht vanaf het water. Zodra deze ankers aangebracht zijn worden door Bonneveld nog verschillende duikwerkzaamheden uitgevoerd, eveneens het storten van het onderwaterbeton, het leegpompen van de bouwkuip en het schoonmaken van de onderwaterbetonvloer. Nadat deze vloer schoon is wordt de kuip weer opgeleverd aan Strukton.
In 2022 zal een tweede, aangrenzende bouwkuip, ook door Bonneveld ontgraven worden. Deze tweede bouwkuip zal ongeveer de helft zo groot worden.
3752 LR Bunschoten
Alle rechten voorbehouden
Bonneveld Aannemingsbedrijf bv