De Kanaalweg (N786) bij
Dieren krijgt een tunnel onder het
spoor om de doorstroom van het verkeer te verbeteren. Momenteel is er nog een
gelijkvloerse spoorwegkruising wat zowel verkeersopstoppingen als gevaren met
zich mee brengt. Voornamelijk de doorstroom van het verkeer van en naar Zutphen–Arnhem
en Dieren-Arnhem zal hierdoor aanzienlijk verbeterd worden. In het kader van
het Programma Hoogfrequent Spoor wordt dit spoortraject in de toekomst steeds
intensiever gebruikt.
Bonneveld Aannemingsbedrijf is, als alliantiepartner van de BAM Infra BV , verantwoordelijk gesteld voor al het grondwerk. Voor de eerste fase houdt dit in dat bij de voorbouwlocatie van de tunnelmoot er ruim 15.000 m3 grond ontgraven en afgevoerd dient te worden. Op deze voorbouwlocatie bouwt BAM Infra een tunnelmoot van maar liefst 1.200 ton die uiteindelijk onder het spoor komt te liggen. In de eerste treinvrije periode (TVP) zullen er haaks op het spoor twee rijen damwandplanken aangebracht worden, Bonneveld assisteert hier met diverse grondwerkzaamheden.
Gedurende de tweede TVP (48 uur) zullen de werkzaamheden van Bonneveld aanzienlijk toenemen. Met behulp van drie rupskranen, een wiellader en tal van medewerkers graaft Bonneveld een gat in het spoor van ruim 3.000 m3 grond. Vervolgens verlengd Bonneveld de schuifbanen waardoor middels vijzels de tunnelmoot op de juiste plek wordt geduwd. Wanneer de tunnel op de juiste plek ligt begint Bonneveld met het aanvullen de tunnelbak zodat het spoor daarna zo snel mogelijk teruggebouwd.
Timelapse video van de tweede TVP:
https://www.youtube.com/watch?v=L36dZ5I3_T4&feature=youtu.be
3752 LR Bunschoten
Alle rechten voorbehouden
Bonneveld Aannemingsbedrijf bv